Vilka fartgränser gäller för moped och lätt motorcykel i Sverige?

05 februari 2020
patrick_pettersson

Vad är det för fartgränser som gäller för lätt motorcykel? Om drömmen att dra iväg på en egen hoj ligger på lur är det dags att ta reda på fakta. Kolla in vad som krävs för att få köra lätt motorcykel i Sverige och söka tillstånd för övningskörning. Vill man köra MC är det en del att ta hänsyn till, kanske långt innan man innehar rätt ålder. Det krävs en hel del för att vistas i trafiken. Nästan vem som helst kan ansöka om körkortstillstånd, men långt ifrån alla får det.

Drömmen att köra lätt motorcykel

Alla har väl någon gång drömt om den frihet en egen motorcykel kan ge. Att sitta upp på sin egen hoj och dra iväg. Ingen sitter bredvid, ingen kommenterar. Man är själv ansvarig för allt som händer och man kan själv bestämma vart man åka. Man är på ett äventyr med sin bästa vän, hojen, och ingenting annat betyder något. Om det så är en sträcka på några kvarter bort eller en långfärd i sommarens varma vindar. Helt sant är det ju inte att man själv är ansvarig för allt som sker, det finns ju fler med liknande drömmar ute på vägarna. Kanske alla burit på samma dröm om att få köra lätt motorcykel. En dröm om frihet, hastighet, samhörighet med motorcykeln och ren glädje.

En lätt motorcykel kan vara en biljett till frihet och gränslös glädje.Tänk på en inre bild om hur livet ligger alldeles vidöppet framför ögonen som ett vackert sommarlandskap i Skåne. Där en åktur fyller lungorna med syre och ren luft likt havet utanför kusten. Hela atlanten lockar med sin tjusning om oändlighet. Ensam på vägen en tidig morgon när alla andra ligger och sover. Finns det någon som aldrig drömt om den känslan, att sväva fram över gator och vägar utan att behöva trampa på pedalerna så svetten lackar och musklerna krampar. Starta igång motorcykeln och börja rulla iväg, så likt den pirrande känslan av att flyga, när planet lyfter och man befinner sig i luften. Det är frihet och kanske en skvätt av lycksalighet. Finns det överhuvudtaget någon baksida av det myntet?

Vad är det för skillnad på moped och lätt motorcykel?

Definitionen på en motorcykel är ett fordon på två eller tre hjul. Det gäller ju även moped. Men det finns intressant nog en del fyrhjuliga fordon som faktiskt också klassas som moped. Även om kännetecken för moped och motorcykel är just två till tre hjul. Det finns en bred design med flera modeller och märken anpassade för olika behov när det gäller motorcyklar. Det finns de som är anpassade för att köras terräng, lite off road, motocross eller lite mer för att transportera sig från A till B. En moped är definitivt mer ett praktiskt transportmedel om man jämför. Ingen off road körning här inte. Den kan liknas vid en motorcykel med pedaler. En del ser ut som cyklar med motorer, andra liknar mer en lätt motorcykel.

När der gäller fartbegränsning för moped och motorcykel är det fartskyltar som talar om vad som gäller för motorcykeln, så länge den inte framförs på en crossbana eller i skogen. Hänsyn ska förstås tas till djur och natur när man kör i skog och mark. Mopeden kan köras på en cykelbana medan motorcykeln ska hålla sig på gatorna. Idag när det finns cyklar som är eldrivna börjar moped och cykel få allmer liknande funktion. En moped kan ha riktigt många utseenden och det går säkert att hitta en som tillfredsställer såväl behovet av funktion som uppskattning av läcker design.

Frihet, ansvar och respekt i trafiken

Att uppleva frihet i trafiken innebär att man tar sig an frihet under ansvar. Det enda som krävs är att hålla koll på trafik och medtrafikanter kan man tycka. Men att vistas i trafiken innebär riktigt mycket ansvar. Det inkluderar även förmågan att ta hänsyn och att visa andra människor respekt. Även om man själv tycker att det finns de som borde skärpa sig så kan ju alla människor ha en dålig dag. Vad som händer i andra människors hjärna om så bara för en liten sekund kan påverka trafiken. Det gäller alla som kör. Ett djur kan dyka upp vid vägrenen, en människa kör mot rött ljus eller så dyker solen upp och bländar en. Plötsligt och utan förvarning är man okoncentrerad om så bara för ett ögonblick.

Kan man respektera att det händer alla något oförutsett någon gång, kanske man kör med mindre frustration och ilska när det dyker upp händelser man normalt sett skulle irritera sig över. Då blir man följaktligen en bättre och mer uppmärksam förare. Skulle man själv vara upprymd, upprörd, hårt pressad, stressad eller känslomässigt labil är det bäst att ta ett par djupa andetag innan man sätter sig i sadeln på sin lättviktare och drar iväg. Det är lätt att vara efterklok men då är det oftast för sent. Bättre att andas och varva ner. Man vill ju kunna njuta av sin MC under en lång tid framöver, annars var det ju ingen idé att börja köra från första början.

Finns det några risker med att köra lätt MC?

Kör man utan att vara försiktig, eller om man råkar hamna i en situation där andra kör utan uppmärksamhet, kan olyckan vara framme. Det kan verka lite nedslående men är ytterst relevant. En realitet men inget att åka runt och fundera över. Bättre att vidta förebyggande åtgärder och träna på så många olika trafiksituationer som möjligt på alla banor som finns. Sju av tio singelolyckor där motorcyklar varit inblandade inträffar i en kurva. Det som kanske är mest förvånande är att det sker vid torrt väglag och på dagtid. Den vanligaste hastigheten ligger på 80 km/tim. Förmodligen alldeles för hög fart. Speciellt i kurvorna. Det är flest män som är inblandade i singelolyckor. Män i sina bästa år. Från 25 år upp till strax över 40. Sorgligt men sant.

Det dör fler och fler på grund av motorcykelolyckor i Sverige. Siffrorna ligger mellan 30 – 40 stycken per år. Det är dessutom långt över hundra som skadas årligen. Både lindrigt och allvarlig. Den största risken verkar föreligga på försommaren. En anledning kan vara att man då haft motorcykeln stående i ett halvår eller mer och är för ivrig eller otränad att sitta på bakom styret på den älskade MC:n. Innan man ger sig ut på första turen när vårsolen tittar fram kan det verkligen vara en bra idé att ta och värma upp relationen med sin bike lite. Varför inte passa på och provköra genom att dra några åk på en cool bana. Här kan man skaka liv i den slumrande reaktionsförmågan och känna efter hur det är att sitta på sin lättviktare igen.

Källa: jp.se

Vad är det för lagar och regler som gäller?

I Sverige gäller lite andra lagar än i andra länder och det kan vara bra att känna till. Här måste man vara 16 år för att köra lätt motorcykel och dessutom ha tagit en körkort. Ett så kallat A1-körkort krävs för att få köra lätt motorcykel i Sverige. Det är ett körkort för lätt två- eller trehjulig motorcykel. Det är inte ett krav i alla andra länder, men i Sverige är det så. Som lätt motorcykel räknas två eller trehjuliga fordon som har en så kallad slagvolym på max 125cc. Effekten på motorcykeln får vara som högst 11 kW eller 14,9 hk. Överskrider en MC dessa gränser räknas den som tung motorcykel.

Alla måste följa vägtrafikens regler angående vägskyltar, vägmärken, trafikljus och fartgränser. Det är förbjudet att köra om strax innan väg- och järnvägskorsningar. Är det en stoppskylt vid en korsning måste man stanna fordonet. Hjulen ska vara helt stilla. Man får inte heller köra mot rött ljus eller köra om när det kommer mötande trafik. I Sverige är en av lagarna att man alltid ska ha halvljuset på när fordonet framförs i trafik. Att använda hjälm när man kör motorcykel är en annan obligatorisk lag. Vill man skjutsa någon ska denne också använda hjälm, inga undantag. Föraren måste vara över 18 år för att få lov att skjutsa någon.

Vem får köra lätt motorcykel?

För att få ett körkort utfärdat ska man ha varit permanent bosatt i Sverige de senaste sex månaderna. Det kan också fungera om man är student i Sverige och har studerat här de senaste sex månaderna. Körkort för lätt motorcykel tar man kanske lättast på en trafikskola som har full kontroll på alla regler som gäller och lång erfarenhet av att lära ut vad som krävs för att bli godkänd vid uppkörning. Vill man övningsköra utan att gå på en trafikskola behöver man få handledning av någon som är van att köra motorcykel och är riktigt duktig på det. Då ansöker hen om att få bli handledare hos transportstyrelsen.

Först ansöker man om ett körkortstillstånd hos transportstyrelsen. Man brukar få det ungefär fyra veckor efter ansökan. En ansökan prövas på både medicinska och personliga grunder. De här grunderna borde vara en självklarhet för alla att känna till långt innan 16- års ålder. Man kan nämligen ligga lite risigt till om man har festat för hårt eller provat på droger innan man ansöker om körkortstillstånd. Har man åkt fast för någondera kan det fördröja möjligheten att få dra iväg på sina drömmars motorcykel ett ganska långt tag framöver. Ingen rolig historia. Här nedan kommer en lätt sammanfattning av vad transportstyrelsen har för kriterier. Vill man veta i detalj är det lätt att gå in på deras hemsida: transportstyrelsen.se

Källa: transportstyrelsen.se

Finns det medicinska grunder som stoppar någon från att ta körkort?

När man ansöker om körkortstillstånd finns det frågor som tar upp om man till exempel medicinerar regelbundet. Har man en sjukdom kan det behöva göras en medicinsk utredning. Ofta har man kanske redan ett läkarutlåtande av det slaget som efterfrågas. Det bästa är att man kan ha en hel del diagnoser utan att det utgör ett hinder för att ta körkort. Men det är viktigt att man lämnar in ett intyg som visar aktuell status.

När det gäller intyg och medicinsk status kommer diagnoser som ADD, ADHD, Aspergers syndrom och DAMP i fråga. Har man diabetes och behandlas med hjälp av en förändrad kost behövs inget intyg, men om man tar insulin kan det bli tal om ett läkarintyg. Lider man av epilepsi ska man varit utan anfall det senaste året. När det gäller synen behöver man uppvisa synskärpa på 0,5 när man ser med båda ögonen samtidigt. Det fungerar alltså inte med bra syn på ena ögat och urdålig på det andra. Sist men inte minst behövs det läkarintyg om man lider av, och medicinerar för, hjärt – och kärlsjukdomar, störd sömn eller störd vakenhet, samt om man har en eller flera psykiska sjukdomar.

Nuförtiden räknas även alkoholism och drogmissbruk som en sjukdom. En person som har varit missbrukare av droger eller alkohol, måste bevisa att hen har varit drog- och alkoholfri under en längre tid. Det finns speciella tester för att fastställa det. Har man tidigare blivit dömd för grovt fylleri eller upprepade gånger för rattfylla, måste alltid ett intyg om drogfrihet skickas in.

Källa: transportstyrelsen.se

Personlig lämplighet vid ansökan om körkortstillstånd

Anser transportstyrelsen att man är personligt olämplig kan det innebära att man blir nekad körkortstillstånd. Den personen som ansöker måste alltså vara lämplig med tanke på de personliga omständigheterna som föreligger. Brottslighet, alkohol och narkotika är de rubriker som kollas upp i brottsregistret i hela fem år tillbaka. Det är då som man bedömer om den sökande har en personlig lämplighet för att framföra ett fordon i trafiken. Det man tittar mycket noga på är om man har begått något kriminellt brott och blivit dömd för det. Om man varit så berusad att man blivit omhändertagen av polis eller om man blivit dömd för nykterhetsbrott. Om man blivit dömd tittar man på om man i domen ansetts som en person vilken använder alkoholen på ett sådant sätt att det påverkar trafiksäkerheten. En annan sak som kollas upp är att man inte gjort sig skyldig till narkotikabrott eller använt narkotika. Andra exempel på brott som kan medföra att man blir nekad körkortstillstånd är olovlig körning, misshandel, våld mot tjänsteman, rån eller dråp. Efter dessa kontroller görs en helhetsbedömning. Kan den ansökande förmodas framföra ett fordon i trafiken och respekterar trafikregler samtidigt som hen visar ett gott omdöme och tar eget ansvar. Vid ett avslag på ansökan förekommer en spärrtid på högst tre år. Inom den tidsramen kan man inte ansöka på nytt.

Körkortsprov

Nu kommer då äntligen det roliga. Efter det att man fått sitt körkortstillstånd är det dags att börja övningsköra. Det är ju nu drömmen tar sina första steg till att bli sann. Man vill bara köra hela tiden, hur mycket som helst, när som helst, dag och natt. Hur mycket roligare kan det bli? Men håll i hatten. Man måste boka tid på trafikskola eller köra ihop med en person som har tillstånd att vara handledare. Sedan kommer tiden för att lära känna en motorcykel. Det ska bli ens bästa vän som man tänkt utforska livet tillsammans med, kamma hem några coola poäng i gänget eller kanske vill man något annat. En hel del MC-fantaster vill hellre meka och lista ut hur alla delar sitter ihop och fungerar. Oavsett vilket som ligger en närmast hjärtat ska allting sitta som gjutet när det är dags att köra upp. All teori ska gå som ett rinnande vatten och varenda lag ska sitta i ryggmärgen. Hundratal vägmärken och skyltar trummas in i medvetandet och vad som gäller vid omkörningar, mörkerkörning och olika väglag. När man väl kör upp gäller vissa regler och man måste klara av olika övningar. Spana in filmen från trafikverket här nedan.

Hastigheter, vägar och vägtullar

När man har sitt körkort i handen och ska ut på vägarna själv gäller det att hålla sig till hastigheten. I Sverige är tillåten hastighet lite olika beroende på om man kör inne i en stad eller utanför. Kör man inne i bostadsområden ligger den oftast runt 30 km/tim och sedan varierar det beroende på hur stadsmiljön ser ut och hur tät bebyggelsen är. Som höst kommer man upp till 60 km/tim. Lite utanför stan är hastigheterna fördelade mellan 70 km/tim till, som mest på motorvägar, 120 km/tim. Men hastigheterna är bara en indikation på hur fort man tillåts köra vid bra väglag och fri sikt. Vid dåligt väglag, mörker och dimma gäller det att använda förnuftet och dra ner rejält på hastigheten.

Det är viktigt att hålla koll på avståndet till framförvarande bil och se till att det är möjligt för en annan bil att kunna köra in mellan. Det skulle kunna bli nödvändigt vid till exempel en omkörning. Man ska också vara beredd på att kunna bromsa utan att köra in i framförvarande bil, buss eller MC. Det är alltid bra att beräkna bromssträckan efter vägunderlag och däckkvalité. De flesta vägar i Sverige är bra och belagda med asfalt, men det förekommer även en del grusvägar. Här brukar man få se upp med vilda djur och vara lite mer vaksam. När man kör motorcykel inom Sverige gäller inga vägtullar. Den enda gången som tullavgifter krävs är när man åker över bron till Danmark.

Fler nyheter