Kran på hjul

21 juli 2020
patrick_pettersson

Mobilkranar i västerås är inte ovanligt att se. Du känner igen dem som fordon i form av en slags kran som ofta har mycket hög räckvidd och som har som enda uppgift att utföra tunga och höga lyft. Det är ett mellanting mellan de stationära kranarna och kranbilar. De kan därför för egen maskin förflytta sig mellan beställare och arbetsplatser. Som fordon är det en mäktig syn när de kommer körandes på vägarna med sin mycket kompakta form och långa kranarm som ligger prydligt hopvikt bakom hytten. Men eftersom en mobilkran inte har något utrymme för last och behöver motvikter för att inte välta, och ibland även en extra längd på armen, så brukar en följebil följa efter för att assistera med detta.

 

Kran bygger kran

Många kan undra hur man gör när man bygger en stationär kran på en byggplats. Kranen är ju till för att lyfta högt, men hur får man upp själva kranen som ska lyfta högt? Mobilkranen har en räckvidd som är så pass hög att man med hjälp av den kan den lyfta upp alla delar som monteras på en stationär kran. Beroende på hur hög den stationära kranen ska vara anlitar man en mobilkran som har passande styrka och höjd på sin kranarm. Men för att få stabilitet använder man inte enbart motvikter, utan man fäller också ut stödben på var sida. Det ger mobilkranen rätt balans.  

 

 

Förare och hjälpreda

Inom kranverksamheten finns något som heter säkra lyft. Det innebär att man ska säkerställa att det man lyfter inte kan släppa under lyftet och falla ner, eller på något annat sätt under lyften skada egendom eller människor. Eftersom föraren till mobilkranen är upptagen med att köra så har man alltid till sin hjälp minst en person som kopplar på och av det som ska lyftas, samt ser till att det är ordentligt avspärrat.

Fler nyheter